Header-Blog-Contentmarketing_V1_IvR

2
juli

Zet je bedrijf online in de spotlight met contentmarketing!

Dat je als ondernemer ‘iets met social media’ of een blog moet doen, weet je waarschijnlijk wel. Maar hoe maak je interessante content en bereik je mensen die voor jouw bedrijf relevant zijn? Dat was het onderwerp van de workshop die wij bij het Congres Citymarketing ‘Doe ’t zelf’ mochten verzorgen. Wij vertelden over wat contentmarketing eigenlijk is, waarom je hier als organisatie op in zou moeten zetten en we hebben een stappenplan gemaakt met handige tips om meteen aan de slag te gaan!

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing: je hebt er vast weleens van gehoord. Anno 2018 zou dit volgens velen een vast onderdeel van de marketingstrategie moeten zijn. Maar wat is het eigenlijk precies?

Er zijn veel definities te vinden op het wereldwijde web. Volgens het Amerikaanse Contentmarketing Institute is de definitie van contentmarketing als volgt:

“Een marketinginstrument voor het creëren en verspreiden van betekenisvolle en waardevolle content om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken, te werven en te binden met als doel de klant tot een gerichte handeling te laten overgaan.”

Kortom: het draait niet alleen om het verkopen van je product, maar juist om het helpen van je (potentiële) klant door relevante content te maken. Denken vanuit je klant dus!

Echt nieuw is het overigens niet. Zoals Carlijn Postma in haar boek ‘Contentmarketing in 60 minuten’ schrijft: “Het eerste staaltje contentmarketing dateert al van 4200 voor Christus. Er zijn namelijk grotschilderingen gevonden die verdacht veel lijken op een moderne blogpost: ‘6 ways a spear can save you from wild boar, ‘ en dat dan gepresenteerd als infographic! Het betreft een illustratieve weergave van zes manieren om een speer te gebruiken tegen een wild mannetjesvarken. Briljant!” Iets recentere voorbeelden zijn Dr. Oetker die al sinds 1891 recepten op de verpakkingen plaatst, Michelin die in 1900 een gids publiceerde die autobezitters helpt bij het onderhouden van hun auto en Albert Heijn die in 1954 de AllerHande voor het eerst uitbracht.

Waarom inzetten op contentmarketing?

Het medialandschap is de afgelopen jaren zo enorm veranderd. Je hebt als bedrijf altijd geleerd over jezelf te praten en zo vaak en hard mogelijk te roepen wat je doet en hoe goed je er in bent. Dat kon ook gewoon toen we nog met z’n allen naar dezelfde drie zenders keken (ok dat is wel heel lang geleden, maar je begrijpt wat ik bedoel), en elke dag de krant lazen. Als bedrijf kwam je daar mee weg. Maar de tijd van massacommunicatie is voorbij. Niet langer jij als bedrijf, maar de doelgroep bepaalt wat ze wel en niet van je zien, lezen of horen.

Als iemand je niet volgt op Instagram of Facebook, ’s avonds lekker zijn favoriete serie kijkt op Netflix en zich structureel uitschrijft van elke nieuwsbrief die hij ontvangt, dan lukt het je vrijwel niet deze persoon te bereiken met jouw boodschap. Bovendien zijn we met z’n allen blind geworden voor advertenties en prikken we dwars door zogenaamde branded content heen. Meer dan ooit is het dus van belang om relevante content te maken waar je doelgroep echt wat aan heeft.

Ga maar eens na: waar haal jij je informatie vandaan? Als je iets wilt weten, dan Google je het. En als je het zelf niet doet, dan doet je vriend, zoon of buurvrouw het wel voor je. Alles begint online!

See-Think-Do-Care model

Oké, je begrijpt nu (hopelijk) waarom het belangrijk is. Maar dan de vraag: hoe dan? Om goede, relevante content te maken, gebruiken wij het bewezen See-Think-Do-Care model van Google.

see-think-do-care
Bron: Frankwatching

Dit model geeft inzicht in de verschillende fases die een potentiële klant van jouw bedrijf doorloopt. Hoe de klantreis er precies uitziet, verschilt natuurlijk per persoon en per product/dienst. Maar in de basis zijn deze 4 fases wél altijd hetzelfde. We leggen deze fases uit aan de hand van een voorbeeld: Piet die een bank gaat kopen.

See fase: in beeld komen

In de see fase zit in feite je complete potentiële doelgroep die wellicht in de toekomst geïnteresseerd is in jouw product. Piet is op dit moment nog helemaal niet bezig met banken, laat staan met jouw bedrijf. Maar over een jaar – of misschien over 5 of 10 – heeft hij wél een bank nodig. En dan wil je top of mind zijn bij Piet. Met name voor deze fase moet je nu een investering doen zonder dat dit direct wat oplevert. Onthoud daarbij: deze fase is de bovenkant van de ‘funnel’: hoe gevulder deze aan de bovenkant is, hoe meer er onderaan de funnel uitkomt.

Think fase: helpen bij oriëntatie

In deze groep zitten mensen die zich aan het oriënteren zijn. Piet zijn bank begint een beetje door te zakken en hij wil binnenkort een nieuwe aanschaffen. Hij weet alleen nog niet of het een hoekbank moet worden, een twee- of driezitter, welke kleur of materiaal de bank moet zijn enz. Dat zijn allemaal vragen die Piet nog beantwoord moet hebben voordat hij echt een bank gaat kopen. Ben jij degene die die vragen beantwoordt, dan help je Piet niet alleen bij zijn overweging, maar stuur je hem ook nog eens richting jouw winkel.

Do fase: kopen kopen kopen!

Piet zijn bank is nu echt doorgezakt en het wordt tijd voor een nieuwe! Hij is er inmiddels wel uit dat het een cognackleurige hoekbank van kalfsleer met 5 zitplekken moet zijn. Laat jij die nou toevallig nét in de winkel hebben staan. Zorg dus dat jij degene bent waar Piet de bank gaat kopen. Bied extra informatie over de besteltijd, geef de mogelijkheid even te komen proefzitten of laat hem een offerte aanvragen. Kan je de bank ook online bestellen? Zorg dan dat dit zo proces zo makkelijk mogelijk is, zodat Piet niet afhaakt.

Care fase: hou ze tevreden

Jaja, Piet heeft zijn bank bij jou gekocht. Goed gedaan! Maar hier houdt het niet op. Zorg dat je Piet vasthoudt en tevreden houdt. Hij heeft uiteindelijk over een aantal jaar vast weer een nieuwe bank nodig en anders zijn ouders, vrienden of buurman wel. Bovendien verkoop jij misschien ook wel stoelen of tafels. Blijf dus in contact met Piet, ook nadat je het geld binnen hebt. Stuur hem bijvoorbeeld regelmatig updates over de levertijd van de bank, of een mailtje met tips om zijn bank zo lang mogelijk mooi te houden.

Met deze fases in je achterhoofd, is het in feite heel raar om te focussen op de traditionele ‘koop nu’-boodschap. Deze komt voor zo’n 98% van de mensen die het ziet, compleet op het verkeerde moment waardoor hij zich helemaal niet aangesproken voelt. Dat is toch zonde van de tijd en het geld dat je daarin stopt? Dat dacht ik ook.

 

Doe ’t lekker zelf

doel-bepalen

Door vooraf te bepalen wat je eigenlijk wil bereiken met contentmarketing, kan je goed in de gaten houden of de tijd die je eraan besteedt ook wat oplevert. Bovendien helpt dit om de juiste content te maken om deze doelen te bereiken. Zo schiet je niet met losse flodders, maar draagt je content ook bij aan wat jij wil bereiken. Je kan deze doelen ook één keer in de zoveel tijd herzien, afhankelijk van wat op dat moment belangrijk is voor jouw bedrijf. Ben je bijvoorbeeld net begonnen en kent nog niemand je? Focus je dan eerst op merkbekendheid. Dit kan je meetbaar maken door te richten op bijvoorbeeld bereik en bezoekers op je pagina.

 

doelgroep-vaststellen

Natuurlijk is het belangrijk om je te realiseren dat jij niet de doelgroep kiest, maar vooral dat de doelgroep jou kiest. Maar het kan wel helpen wanneer je de content gaat verspreiden, gericht te targetten op de juiste mensen. Verkoop je bijvoorbeeld lippenstift, dan zullen je potentiële kopers vooral vrouwen (en misschien een paar mannen 😉) zijn. Het voor ogen hebben van jouw doelgroep, zorgt ook dat je de juiste tone-of-voice kiest waardoor deze groep zich aangesproken voelt.

Kanalen-bepalen

Bestaat jouw doelgroep uit 65 plussers? Dan is Snapchat – waar vooral de zogenaamde ‘Digitieners’ zitten – niet het beste kanaal. Wil je vooral millennials bereiken, dan is Instagram een voor de hand liggende keuze. Maak een combinatie van kanalen, die passen bij de boodschap die je over wil brengen.

Zorg er overigens wel voor dat je altijd – wanneer mogelijk – de content ook op je website plaatst. Het regelmatig toevoegen van nieuwe content vindt Google leuk, maar ook maak je je op die manier niet afhankelijk van de grillen van een social media kanaal. Voor hetzelfde geldt trekt Facebook morgen de stekker eruit, poef weg al je mooie verhalen. Dat zou zonde zijn!

wat-wil-doelgroep-zien

Dit is de belangrijkste stap. Hier gaat wel even wat tijd in zitten, maar als dit eenmaal staat, tik je daarna het ene na het andere blog weg. Stap in de schoenen van je doelgroep en ga op zoek naar waar jouw kennis overlapt met de interesse van de doelgroep. Probeer dus niet alleen over jouw product te praten, maar ga juist op zoek naar de momenten waarop iemand in het dagelijks leven in aanraking kan komen met jouw product. Even aan de hand van een voorbeeld: stel je bent bloemist. Misschien ben je geneigd om vooral content te maken over alle bloemen die je hebt.

  • Hoi, ik verkoop bloemen
  • Ik verkoop ook deze bloemen
  • Ik heb heel veel bloemen in de aanbieding
  • En oh ja, ik verkoop ook deze plant

Dit is dus heel erg vanuit het product én vanuit je eigen bedrijf gedacht. Alleen maar interessant als je toevallig net bloemen wil gaan kopen en zelfs dan niet echt inspirerend. Die bos rozen verkopen ze ook wel bij het tankstation, dus waarom zouden ze dan naar jou komen?

 “Wij van WC-eend, adviseren WC-eend!”

Laat dus juist zien wat je in huis hebt aan kennis over bloemen, wat je weet uit ervaring en geef tips! Dan kan de content er bijvoorbeeld zo uitzien:

  • Top 5 favoriete bloemen van vrouwen
  • De meest gebruikte bloemen bij bruiloften
  • Deze plant is niet alleen mooi maar ook nog gezond
  • 7 tips om jouw bos bloemen zo lang mogelijk mooi te houden

Tips & Tricks

De insteek van het Congres Citymarketing ‘Doe ’t zelf’, was om de ondernemers in Amersfoort te helpen zelf met contentmarketing aan de slag te gaan. Daar komen dus ook wat hands-on tips en tricks bij kijken.

  • Beeld, beeld, beeld! Gebruik altijd beeld, zeker op social media. Niet alleen zijn de meeste mensen visueel ingesteld en trekt het beeld direct de aandacht. Ook heb je letterlijk meer ruimte op iemand zijn schermpje te pakken. Ben je zelf niet zo goed in mooie foto’s maken? Gebruik dan sites als pexels.com of www.unsplash.com voor mooi (rechtenvrij!!) beeld. Met de app Canva, bewerk je je beeld relatief eenvoudig. Ook als je geen photoshopskills hebt.unsplash
  • Zorg dat je geen spel- of typefouten maakt, of dat je per ongeluk nog een interne notitie in de tekst hebt staan. Dat staat erg slordig en komt niet zo professioneel over. Ben je er zelf niet zo goed in? Er vast iemand in je omgeving die even een snelle taalcheck kan doen.taalcheck-content
  • Vermijd de “LIKE SHARE EN WIN!!!!!!!!!” acties. Niet alleen heeeel erg 2013 en irritant, ook nog eens verboden door Facebook. Je mag geen functionaliteiten van iemand zijn eigen tijdlijn (delen dus) gebruiken als voorwaarde om iets te kunnen winnen. Niet (meer) doen dus, afgesproken? Mooi.
  • Schrijf je teksten voor social media zo kort en krachtig mogelijk. De belangrijkste boodschap moet eigenlijk direct duidelijk zijn. Er is niet echt een vast aantal tekens (behalve bij Twitter dan), maar ga uit van ongeveer 3 regels. Op mobiel welteverstaan. Alles langer dan dat, wordt afgebroken dus dan moet het wel erg interessant zijn wil men nog verder klikken.
  • Ga je aan het bloggen? Probeer dan minimaal 300 woorden per blog te schrijven. We hebben allemaal weinig tijd, dus hele lappen tekst willen we ook niet. Kan het niet anders – zoals in dit blog haha – zorg dan dat de belangrijkste boodschap bovenaan staat!
  • Werk vooruit. Wij proberen voor onze klanten en onszelf altijd een maandkalender te maken. Hoe gek het ook klinkt, dat maakt je juist flexibel én geeft heel veel rust. Zo zit er namelijk een stuk minder tijdsdruk op. Gebeurt er iets waar je direct op in wil haken? Dan kan je altijd wel schuiven met de content die je al gepland hebt staan. Gebruik bijvoorbeeld onze inhaakkalender en hang deze zichtbaar op je werkplek. Voeg aan alle bijzondere dagen ook jouw eigen agenda toe (afspraken, nieuwe lancering, deadlines etc.) en de content komt bíjna als vanzelf. Ook kan je een tool als Hootsuite gebruiken om je content vooraf in te plannen op de verschillende kanalen.
  • Last but not least: investeer tijd! We zouden graag de magische oplossing bieden waarmee je binnen 1 minuut per week al je content maakt, maar zo werkt het helaas niet. Het helpt ook wel als je het zelf leuk vindt om te schrijven natuurlijk, dus ben jij dat niet? Zoek dan iemand anders die dat voor je kan doen. Maak iemand in de organisatie verantwoordelijk voor de content. Dat betekent ook niet dat diegene alles moet doen, maar wel dat hij of zij zorgt dat het gedaan wordt. Ook kan het helpen een vast moment in de week te blokken in je agenda om hieraan te werken. Heb je eerder in de week ideeën opgedaan, noteer die dan zodat je in dat geblokte uurtje gelijk aan de slag kan.

Contentmarketing zou geen ‘moetje’ moeten zijn, maar bijna een mindset.

Als je er echt mee aan de slag gaat, neem je het ook mee in alles wat je doet. Bij elk project waar je mee bezig bent, een nieuwe klant, een leuke brainstorm, een nieuw product, een bijzondere klant, alles kan interessant zijn. Neem ons mee in het verhaal achter jouw bedrijf en in de dagelijkse dingen die je doet en deel vooral jouw kennis!

Hulp nodig of samen sparren over jouw contentstrategie? Neem contact op!

Bel de TODDline: 033 25 38 143
Stuur een e-mail: todd@todd.nl
Volg ons op Facebook / Instagram / Linkedin / YouTube

Auteur

Door Judith Barreveld

Tags

Schrijf je in voor de TODD nieuwsbrief! Ontvang elke maand het laatste nieuws en blogsrechtstreeks #uitdestal in je inbox.