Richard-Trump-BHAG

6
februari

Grote Roodharige Overmoedige Doelen

President Trump moet wel hét verhaal van de eeuw zijn. Donald Trump, de 45e president van de Verenigde Staten. Hoe dan? Zou het vroeger al een droom van kleine Donny zijn geweest? Of beloofde hij zijn derde vrouw Melania op hun eerste date dat zij zijn First Lady zou worden?

Hoe dan ook, het lijkt alsof deze grote, roodharige, overmoedige Amerikaan krijgt wat hij wil. Hoe krankzinnig zijn ondenkbare plan ook leek, op 20 januari 2017 werd zijn BHAG – president worden van de Verenigde Staten – realiteit.

BHAG wat?

Big Hairy Audacious Goal, een concept beschreven door James Collins en Jerry Porras in hun boek “Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies”.

built-to-last-successful-habits-of-visionary-companies

Een BHAG is een tastbaar, lange-termijn doel die bijdraagt aan elke beslissing die het bedrijf maakt. En het mag of eigenlijk moet een Trumpiaanse visie zijn; brutaal en ogenschijnlijk onhaalbaar.

Een aantal gingen je voor in het stellen van Grote Roodharige Overmoedige Doelen!

“A personal computer in every home” – Bill Gates

 

“Put an man on the moon and bring him home safely” – Amerika in jaren ’60

 

“We crush Adidas” – Nike

 

“In 2023 tekenen kleuters een stormparaplu wanneer ze een paraplu tekenen” – Senz Stromparaplu

Mijn persoonlijke Grote Roodharige Overmoedige Doel is om de Ultra Run te lopen. Dat is zo’n 100 km. Ik wil dit rond 2026 gaan doen!

Hoe ontwikkel je Grote Roodharige Overmoedige Doelen?

Een goede BHAG voldoet aan drie aspecten:

  • Passie
  • Kunde
  • Winst

Waar word jij enthousiast van, wat motiveert je? Waar ben jij de beste in? En als laatste… Waaruit kun jij je omzet en winst behalen? Wat voedt de economische motor van je bedrijf?

Heb jij deze vragen al kunnen beantwoorden? Dan ben je al goed op weg om jouw BHAG te formuleren. Stel een duidelijk doel. Een doel wat je over 10 á 25 jaar kan afvinken.

Laat elke actie bijdragen aan dit doel. Je dagelijks uit de naad werken wordt hierdoor betekenisvol en jij en je collega’s zullen het langer volhouden om gestructureerd door te groeien. Ook in moeilijke tijden.

Wil jij meer weten over gestructureerd groeien, duik dan eens in het boek van groeigoeroe Verne Harnish “Scaling Up: How a few companies make it… and why the rest don’t”

ScalingUp-790x1024

Ook bij TODD groeien we door. TODD heeft langere termijn doelen gesteld en blijft gestructureerd groeien. Mijn doel voor TODD is om de sales afdeling uit te breiden.

Richard vermenigvuldigd

Ik ben vanaf februari van start gegaan als accountmanager bij TODD en ga mijn best doen om dit doel in de komende jaren te behalen!

Wil jij jouw bedrijf ook naar een hoger niveau tillen? TODD helpt graag mee aan de groei van jouw bedrijf!

Bel de TODDline: 033 25 38 143
Stuur een e-mail: todd@todd.nl
Volg ons op Facebook / Instagram / Linkedin / YouTube

Auteur

Door Richard Corporaal

Schrijf je in voor de TODD nieuwsbrief! Ontvang elke maand het laatste nieuws en blogsrechtstreeks #uitdestal in je inbox.