Meer verkoop, meer tevreden klanten!

25
april

Meer verkoop, meer tevreden klanten!

Het is supertof als je iets verkoopt waar mensen oprecht blij mee zijn en waar je een goede klant aan over houdt. Maar hoe doe je dat nou? Hieronder de tips waar ik veel aan heb.

Ja, daar zit ik nu naar een leeg scherm te staren. Ik weet wel wat ik je wil vertellen over meer verkoop, maar waar begin je.

 

Ik ben Janita, 24 jaar, blond en volgens Richard te zoet én pittig. Ik hou van roze, kan uren knuffelen met m’n harige katje Dushi, maar hou ook van een pittige discussie, dingen regelen en ‘getting shit done’. Wat ik ook ontzettend leuk vind is sales, verkopen!

 

Sales, dat is een vies woord!

Ik vind sales altijd een nare nasmaak geven. Alsof je afgezet wordt waar je bij staat. Gladde mannetjes die je gouden bergen beloven, maar uiteindelijk niets doen. Juist tof is als je iets verkoopt waar mensen oprecht blij mee zijn en waar je een goede klant aan over houdt. Maar hoe doe je dat nou? Hieronder de tips waar ik veel aan heb.

 

Disclaimer: Dat hieronder tips staan zoals het zou moeten, betekent nog niet dat ik hier gelijk ‘held’ in ben. Het stimuleert mij ook gelijk weer om hier actief mee bezig te zijn 😉

 

Salestips van TODD’s / James salestijger (grrrrr!)

 

  1. Doe eens aan koude acquisitie

In het begin is het doodeng en zit je hart in je keel, maar stap eens bij een potentiele klant naar binnen die je nog helemaal niet kent, maar die je wel heel tof vindt! Misschien ontstaat een superleuk gesprek en kunnen jullie wat voor elkaar betekenen.

  1. Netwerk!

Een groot netwerk is ontzettend handig, want hoe meer mensen jou of het bedrijf kennen, hoe meer er over je gepraat wordt en hoe makkelijker het is om ergens binnen te stappen. Er zijn veel verschillende netwerkbijeenkomsten binnen elke regio, dus sla je slag!

 

  1. Wees oprecht geïnteresseerd in het probleem van de klant

Ik vind het persoonlijk erg belangrijk als iemand met je meedenkt en oprecht geïnteresseerd is tijdens een verkoop gesprek. Ook ik ben weleens geneigd om al 100 stappen verder te denken, maar blijf bij de klant en doorgrond het probleem.

 

  1. Vraag door naar het daadwerkelijke probleem

Vaak is het probleem dat een klant zegt niet het daadwerkelijke probleem. Bij TODD kan dit bijvoorbeeld zijn dat een klant flyers wil, maar dat het eigenlijke probleem naamsbekendheid is en dat hier een heel andere ‘oplossing’ bijhoort. Zorg dat je tot het daadwerkelijke pijnpunt komt, zodat je deze angel eruit kunt halen.

 

  1. Communiceer duidelijk naar de klant zodat ze weten wat ze kunnen verwachten

Heel belangrijk, maar ook heel lastig: geef duidelijk aan wat de klanten kunnen verwachten. Het liefst zeg je dat de oplossing morgen al voor hun neus ligt en dat alles geregeld is, maar uiteindelijk ben je zelf gestresst en is de klant teleurgesteld. Wees eerlijk naar de klant en naar jezelf, want zo boek je het beste resultaat.

 

  1. Stel voor jezelf een doel en pak door!

Wanneer je begint met actief verkopen is het goed om een doel op te stellen, zodat je een startpunt en doel voor het einde van een periode hebt. Bedenk je hoeveel klanten je op jaarbasis wilt hebben, hoeveel dat is per maand en misschien zelfs hoeveel per dag wanneer je op pad bent. Zo ben je gerichter aan het werk en scoor je meer.

 

  1. Fun-factor: Maak er een spel van

Natuurlijk moet alles wat je doet wel leuk zijn, anders houd het snel op. Maak het daarom voor jezelf leuk! Ik bedenk me onderweg al dat ik bij de volgende klant een afspraak ga maken. Wanneer dit dan ook echt lukt, denk je op de terugweg: ‘Yes, dit is me toch weer gelukt!’

 

  1. Doe aan after-service

Nieuwe klanten binnen krijgen is super, maar nog belangrijker is om je huidige klanten te koesteren. Het kost veel meer tijd (en geld) om nieuwe klanten te krijgen, dus zorg dat je huidige klanten tevreden zijn en blijven. Wanneer zij tevreden zijn, krijg je uiteindelijk zelfs ambassadeurs en verkopen je klanten al aan nieuwe klanten.

 

  1. Combineer je sales met marketing en PR

Sales is ontzettend belangrijk en helpt goed, maar wees je ook bewust van de marketing-uitingen. Zorg dat je op internet goed gevonden wordt, een toffe site hebt, mooie en duidelijke uitingen hebt en… zorg ervoor dat ook anderen weer over je praten! Heb je wat nieuws te vertellen? Laat dit dan weten bij de lokale krant / vakblad / leveranciers! Wanneer er weer over je geschreven of gesproken wordt, hoef jij het niet te doen.

 

  1. Geloof in jezelf

Soms heb je een rotdag en lukt niets. Shit happens. Baal eventjes, maar ga dan weer vol positiviteit door. Kijk waardoor het niet lukt, is het een serieus probleem? Los dit dan eerst op. Jij gelooft in jouw product en zolang je plezier hebt en dit uitstraalt, weet ik zeker dat iedereen kan verkopen!

 

Heel veel succes met de tips en de verkoop, en mocht je een keer willen sparren? Kom dan langs om een kop koffie te drinken terwijl ik aan mn bakje thee zit, want ja, koffie is toch niet zoet genoeg 😉 

Auteur

Door Janita Docter

Schrijf je in voor de TODD nieuwsbrief! Ontvang elke maand het laatste nieuws en blogsrechtstreeks #uitdestal in je inbox.