Vero app showcase

1
maart

Vero – The holy grail voor social media gebruikers?

Waarschijnlijk heb je het wel voorbij zien komen, er is een nieuwe social media app: Vero! Social media kanalen komen en gaan natuurlijk de afgelopen jaren. Toch belooft Vero “het nieuwe Instagram” te zijn, maar dan beter. Uiteraard zijn we er bij TODD ook ingedoken en vertellen we je alles wat je over deze nieuwe app moet weten.

Wat is het?

Om te beginnen, wat is het eigenlijk? Een nieuwe social media app dus. Nou ja, nieuw… Het bestaat al sinds 2015, maar is pas sinds afgelopen week ineens enorm gegroeid (waar dat precies door komt is niet helemaal duidelijk). Vero claimt ‘True social’ te zijn, en de echtheid van social media kanalen weer helemaal terug te brengen. Hierbij halen ze uit naar de grote social kanalen als Facebook, Twitter en Instagram, die ervoor zouden zorgen dat mensen de echte connectie verliezen en zich door social media juist eenzamer dan ooit voelen.

Vero is a social network for anyone who loves anything enough to share it – and wants control over who they share it with. Just like we do in real life.

Lees meer op www.vero.co

 

Wat kan je ermee?

Je kan met Vero – net zoals bij andere socials – delen wat je doet en leuk vindt. Dit is opgesplitst in 6 categorieën: foto/video, een link naar bijvoorbeeld een artikel, muziek, films en series, boeken en plaatsen die je bezoekt. Ook is het mogelijk muziek te luisteren en aankopen te doen allemaal zonder de app te verlaten.

Vero app post maken

 

Groot voordeel aan Vero is dat je je volgers heel eenvoudig kan categoriseren. Per update kies je of je dit wil delen met goede vrienden, vrienden, kennissen of al je volgers. Dit vanuit het idee dat je in het echte leven ook niet alles met iedereen deelt, waar wel wat in zit natuurlijk. Met je beste vriendin bespreek je andere dingen dan met je buurvrouw. De kanalen waar je geen segmentatie kan maken in je volgers, maken dus ook dat je niet alles deelt maar zelf al een selectie maakt en dus alleen de leukste dingen uit je leven laat zien. En dat is nou precies niet ‘True social’.
Alles wat je deelt en wat je volgt komt in je eigen collectie die je altijd per categorie kan terugzien. En daarnaast is er natuurlijk een mogelijkheid om privéberichten te sturen naar je volgers.

 

Vero app volgers

 

Huh, geen advertising?

Ja, je leest het goed: op Vero vind je geen advertenties. En dat er geen advertenties zijn, maakt volgens de makers van de app een algoritme ook overbodig. Alles wat je in je tijdlijn ziet, is dus op chronologische volgorde. Geen posts van 3 dagen geleden tussen die van 3 minuten geleden, zoals we dat nu op Instagram en Facebook wel vaak zien (en wat iedereen zo irritant vindt…) Én, voor veel gebruikers niet onbelangrijk: geen content van gebruikers die je helemaal niet volgt. Zolang je niemand volgt, zie je dus ook niets in je feed.

Kinderziektes

De app is in korte tijd enorm gegroeid en er zijn zo’n 500.000 nieuwe gebruikers geregistreerd binnen maar liefst 24 uur. Dit zorgt dan ook dan Vero gelijk al tegen de nodige problemen aanloopt. De servers kunnen het niet aan en in eerste instantie kom ik niet verder dan alleen het downloaden en het invullen van een naam in mijn profiel en tot nu toe krijg ik ook bij het plaatsen van een update een foutmelding.

 

Vero app foutmelding

 

Ook zijn critici al wat verder in de algemene voorwaarden gedoken die op z’n zachts gezegd wat sketchy zijn en gaan er ook wat verhalen de ronde over de omstreden achtergrond van de CEO en Co-founder van de app Ayman Hariri.

Toekomst

Is dit dan echt The Holy Grail waar zoveel mensen al zolang naar op zoek zijn? Of zijn we over een jaar de app allemaal alweer vergeten? Dat zal voor een groot deel afhangen van hoe de app zich gaat ontwikkelen. Alle social media kanalen zijn immers begonnen zonder advertising en met een chronologische tijdlijn, maar uiteindelijk moet ook Vero ergens geld mee gaan verdienen. Eerder is aangekondigd dat de eerste miljoen gebruikers voor altijd gratis gebruik kan maken van de app. Volgens het business model van Vero, is de gebruiker dan ook de klant die betaalt in plaats van dat zij het product zijn dat aan de adverteerders wordt verkocht. De vraag is alleen of gebruikers daar ook echt voor openstaan… Tot nu toe teert Vero dus nog even op de zak van de CEO en miljonair Ayman Hariri. We zullen zien of Vero de ‘Big Four’ inderdaad voorbijgaat of dat de app volgend jaar op het hoopje ‘Path’ ‘Vine’ en ‘Google Plus’ ligt.

Vero Social Media

Auteur

Door Judith Barreveld

Tags

Schrijf je in voor de TODD nieuwsbrief! Ontvang elke maand het laatste nieuws en blogsrechtstreeks #uitdestal in je inbox.